Geschiedenis van parfumflesjes: een tijdlijn

We hebben door de geschiedenis heen vele varianten en iteraties van de parfumfles gezien. In dit artikel zullen we de werkelijk fascinerende evolutie van de parfumfles onderzoeken.

Moderne parfumflesjes zijn ontworpen om de ervaring van het sprayen op de aromatische vloeistof te verbeteren. Glazen flessen zijn essentieel voor het bewaren van parfum omdat ze niet reageren met de vloeistof binnenin en deze beschermen tegen externe elementen.

Hoewel gedistilleerde en gemengde parfums terug te voeren zijn op het oude Mesopotamië, zijn het de Egyptenaren wiens parfumvaten de tand des tijds hebben overleefd.

Egyptische oude parfumflesjes

Hoe worden parfumflesjes gemaakt door Egyptenaren?

Parfumoliepotten gemaakt van terracotta met hiërogliefen en schilderijen werden vaak gebruikt door parfumliefhebbers. Egyptenaren zorgden ervoor dat hun oude parfumflesjes tot in de perfectie werden vervaardigd en er delicaat uitzagen. Omdat parfum exclusief was voor de adel, moesten de flessen bij hun pracht passen. De vaten zouden ofwel worden gemaakt met stenen zoals travertijnmarmer of worden gemaakt met behulp van een soort keramiek genaamd faience.

Kleurrijk glas werd ook gebruikt om parfumflesjes te maken met de kernvormingsmethode, die werd ontwikkeld in Mesopotamië en vervolgens werd verspreid naar Egypte. De ambachtslieden creëerden prachtige patronen met rijke kleuren om de flessen er luxueus uit te laten zien. De flesjes, ook wel albastrons genoemd, waren voorbeelden van uitmuntend vakmanschap. De Romeinen bedachten de 'aryballos', een kleine bolvormige houder met smalle hals die het direct aanbrengen van parfum veel gemakkelijker maakte.

Je kunt meer over Egyptenaren te weten komen in dit artikel: Het oude Egypte: oorsprong van parfum.

Invloed van glasblazen op parfumflesjes

Syrische kunstenaars bedachten het proces van blazen rond de 1e eeuw v.Chr. Het werd populair in het Romeinse rijk onder parfumliefhebbers.

Toen parfums het dagelijkse leven van de Romeinen begonnen te infiltreren, werd het belangrijk om grootschalige productie van oude parfumflesjes te regelen. Glasblazen hielp hen precies dat te bereiken. Geblazen glas was doorschijnend en sneller te maken. Als gevolg hiervan hebben kunstenaars kerngevormd of gegoten glas gedumpt en geblazen glas gebruikt om servies, sieraden en parfumflesjes te maken.

We hebben ook dit artikel gepubliceerd over Oude Romeinse parfumgeschiedenis.

Luxe parfumflesjes uit de Renaissance

In de Middeleeuwen werd parfum steeds gebruikelijker in Europa met de introductie van nieuwe ingrediënten en nieuwe productieprocessen. Stevige parfums, die vaak op het lichaam werden gedragen, werden bewaard in pomanders. Vloeibare parfums daarentegen werden bewaard in prachtige, voortreffelijke flesjes.

Venetië introduceerde delicate, dunne glazen vaten in een stijl die bekend staat als cristallo die het spel veranderde. De parfumflesjes uit de late middeleeuwen weerspiegelden luxe. Ze waren vaak versierd met stenen en edelstenen om in het openbaar een statement te maken.

Ontwikkeling in de 18e eeuw

Parfumflesjes uit de 18e eeuw in Europa evolueerden vrij snel, afhankelijk van de mode van die tijd. Glas, porselein of zelfs wit glas werd vaak gebruikt om de flessen te maken. Verkrijgbaar in neoklassieke stijlen, veel flessen probeerden de rollen en vergulding van Rococo-ontwerp te repliceren of een pastorale scène uit het romantische tijdperk te schilderen. Het was gedurende deze tijd dat het langzaamaan duidelijk werd dat de persoon die het parfumflesje maakte evenzeer de kunstenaar was als degene die het parfum maakte.

In 1870 kwam gastronoom Brillat-Savarin op het idee voor de verstuiver. Dit was tot nu toe een van de belangrijkste uitvindingen in de parfumerie, en veranderde de fundamentele manier waarop iemand over parfum dacht.

Amerikaanse parfumflesjes

De industriële revolutie maakte het mogelijk om massaproductie van glaswerk te vergemakkelijken.Amerikanen, in plaats van te kiezen voor klassieke ontwerpen, besloten iets nieuws te proberen en unieke flessen te maken die de vloeistof in sierlijke decoratie naast geslepen glas zouden vertegenwoordigen, werden gemeenschappelijke kenmerken van deze new-age parfumflesjes, ontworpen door juweliers als Louis Comfort Tiffany. In Art Nouveau-stijl werden deze flessen versierd met edelsteen, maar de belangrijkste charme lag in het ingewikkelde glaswerk.

20e-eeuwse parfumflesjes

Tegen het begin van de twintigste eeuw begonnen twee kristalfabrikanten opvallend mooie geurflesjes te maken, Lalique voor Coty en Baccarat voor Guerlain. De parfumflesjes kwamen tevoorschijn als werken van zichzelf en bedrijven wilden ze als decorstukken op de ijdelheid laten zien.

In 1946 creëerde Elsa Schiaparelli een van de meest ongewone parfumflesjes ooit in samenwerking met niemand minder dan Salvador Dali. Le Roy Soleil van Schiaparelli (The Sun King), gemaakt door Baccarat, had de vorm van de zon en had golven om de vrijheid van Frankrijk van nazi-Duitsland aan te duiden. Op de fles van L'Air du Temps van Nina Ricci stonden twee in elkaar verstrengelde duiven om vrijheid en gratie aan te duiden.

Crystal parfumflesjes waren absoluut een statement, en de frosted glazen parfumflesjes van René Lalique zijn nog steeds in trek. De iconische parfumflesjes van iconische parfums zijn direct herkenbaar, wat de waarde aangeeft van een goed parfumflesontwerp voor merken. Chanel No. 5, het meest populaire parfum ter wereld, heeft ook een gedenkwaardig flesontwerp vanwege het ontwerp van geslepen glas waardoor de amberkleurige vloeistof in al zijn glorie doorschijnt.

De laatste tijd is er een verschuiving geweest naar meer ongebruikelijke of futuristische ontwerpen. Merken als Moschino en Jean Paul Gaultier hebben een uniek flesontwerp bedacht om hun merk te definiëren.

.

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.