Parfum in het oude China | Beautinow Ga naar hoofdinhoud

Parfum in het oude China

Perfume in Ancient China

De populariteit van parfum was niet beperkt tot alleen Romeinse en Griekse beschavingen in de westerse cultuur. De oude Chinezen waren ook pioniers van aromatische producten en verdedigden ze in hun dagelijks leven. Vaak gecrediteerd met het introduceren van parfum in de oosterse cultuur, gebruikten de Chinezen veel ongebruikelijke geurende producten. De inkt waarmee ze schreven was bijvoorbeeld ook geparfumeerd en rook elegant.

De Sui- en Song-dynastieën zagen veel nobele en rijke Chinezen parfums gebruiken voor persoonlijke verzorging. Meestal verhandelden ze de ingrediënten via de Zijderoute. Geur bereikte zijn hoogtepunt tijdens de Yuan-, Ming- en Qing-dynastieën.

Hoe gebruikten de oude Chinezen parfum?

De oude Chinezen gebruikten parfum graag als een dagelijks verzorgingsritueel, maar dat was niet het primaire gebruik. Ze geloofden dat geurende producten hun kwaliteit van leven verhoogden en daarom omringden ze zich met aromatische items in hun huis.

Parfum speelde ook een belangrijke rol in gebedshuizen. Het werd vaak gebruikt om goden en godinnen te eren.

De Chinezen zagen parfum als een product dat elke ruimte kon desinfecteren en zuiveren. Als gevolg hiervan gebruikten ze het vaak in de hoop dat het ziekten op afstand zou houden. Oosterse geuren bevatten meestal een zware dosis kruiden en specerijen, waardoor ze geschikt zijn voor medicinale behoeften.

Terwijl de oude Chinezen het idee leuk vonden zichzelf met parfum te zalven, namen ze een meer spirituele en utilitaire benadering als het ging om het gebruik ervan.

Oude parfums in China

Voordat de Chinezen ingewikkelde parfums met meerdere ingrediënten begonnen te creëren, gebruikten ze eenvoudige parfums met natuurlijke akkoorden die alom geliefd waren. Moderne oosterse parfums zijn sterk geïnspireerd op deze oude creaties.

Wierook

Alleen toegankelijk voor adellijke families vanwege de exorbitante prijsstelling, werd het vaak gebruikt als huisgeur. Geplaatst in wierookbranders, zou het het aroma in de omgeving brengen. Wierook werd een symbool van hoge status en men geloofde dat het spirituele voordelen had. Ook wel xiang genoemd, wat 'geur, geur, aromaten, parfum, smaakstoffen en specerijen' betekent, wierook kwam in verschillende vormen die de geliefde geur uitstraalden bij verbranding.

Chinese wierook werd populair tijdens de Qin (221-206 v.Chr.) en Han-periodes. Han-geleerde Cheng Xuan (127-200) beschreef wierook als 'pasta's' gemaakt met aloë (garoo), putchuk (costus) , kruidnagel, kamfer, musk en wilde honing.

Nectar

Nectar werd veel gebruikt door Chinese vrouwen die lekker wilden ruiken als ze in het openbaar waren. Nectar is gemaakt met ingrediënten afkomstig van verschillende bloemen zoals lotus, lelie en chrysant. In tegenstelling tot de wierook die geschikt werd geacht voor zowel mannen als vrouwen, werd nectar altijd geclassificeerd als vrouwenparfum.

Agarwood

Agarwood of Chen Xiang was een belangrijk ingrediënt in de oude Chinese parfumgeschiedenis. Met een rijke geschiedenis werd dit kostbare parfum veel gebruikt tijdens religieuze rituelen. Het was bekend om het proces van meditatie te helpen. De Chinezen kochten ook producten gemaakt van agarhout omdat ze van nature aromatisch waren.

Effect van het boeddhisme op de oude Chinese parfumcultuur

De opkomst van het boeddhisme versnelde China's evoluerende wierookcultuur met de introductie van meditatieve praktijken in tempels en kloosters. Het branden van wierook werd synoniem met het respecteren van goden en het zuiveren van de tempelruimte.

In Tang China (618-906) werden 'zes kritische parfums' geciteerd door de Xin Xiu Ben Cao, namelijk aloeswood (garroo), wierook, kruidnagel, patchouli, elenni en vloeibare amber.

Opmerkingen

Wees de eerste om te reageren.
Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd.

Jouw winkelwagen

Uw winkelwagen is momenteel leeg.
Klik hier om verder te winkelen.
Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen! We komen zo snel mogelijk bij je terug. Bedankt voor het abonneren Bedankt! We laten je weten wanneer deze beschikbaar is! Het maximale aantal items is al toegevoegd Er is nog maar één artikel over om aan de winkelwagen toe te voegen Er zijn nog maar [num_items] items over om aan de winkelwagen toe te voegen